woensdag 13 juni 2012 07:36

GROEnTEN UIT GENT

PERSMEDEDELING JUNI 2012

Sinds dit voorjaar zet Sociale Werkplaats De Sleutel in Gent mensen aan het werk in een stadslandbouwproject. De doelgroepmedewerkers van De Sleutel onderhouden samen met tal van vrijwilligers met groene vingers stadstuintjes op twee sites in Gent: op het volkstuincomplex “Boerse Poort” en op het domein van “vzw DOK” aan de Koopvaardijlaan, nabij de Dampoort. Het project GROEnTEN uit GENT is mogelijk mede dankzij de ondersteuning van POD Maatschappelijke Integratie.

Landbouw in de stad zelf, dat is waar wij met dit project voor gaan. Op die manier zorgen we voor groenten met een beperkte ecologische voetafdruk: lokaal geteeld, door lokale mensen, met een lokale bestemming. Bovendien telen we op braakliggende – dus onbenutte- terreinen.

GROENnTEN uit GENT is een sociaal-tewerkstellingsproject, opgestart vanuit de Sociale Werkplaats De Sleutel.

groentenuitgent_web_040• Tewerkstelling omdat we vanuit de werkplaats met dit project o.a. proberen om mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt terug aan het werk te krijgen. De doelgroepmedewerkers van De Sleutel die hier worden ingeschakeld nemen deze tewerkstelling op binnen hun activeringstraject. Het helpt hen in het kweken van goede arbeidsattitudes, in het leren omgaan met regels, op tijd leren zijn,... We kijken binnen dit aanbod ook welk soort werk ze liefst doen, zodat we hen dan gepast kunnen oriënteren naar een werk binnen een van de Weerwerk-ateliers.

• groentenuitgent_web_044Tegelijk is het een sociaal project. Onze mensen die vaak kampen met een verslavingsprobleem treden op deze moestuinen in contact met andere mensen. We opteren immers voor de formule van een open gemeenschapstuin. Het is dus duidelijk de bedoeling om ook zoveel mogelijk particulieren te verwelkomen op onze akkers. Onze medewerkers hebben zeker baat bij het contact met deze vrijwilligers. Ze ontmoeten dan ook mensen uit een totaal andere context en leefwereld. En omgekeerd geldt hetzelfde, natuurlijk.
Particulieren kunnen er terecht om wat bij te leren over biologisch tuinieren, om mee te zaaien, te wieden, te spitten en te oogsten, om GFT-afval op de composthoop te gooien of gewoon om eens een kijkje te nemen. Wie de handen uit de mouwen steekt, kan trouwens rekenen op een deel van de oogst. Ook scholen en verenigingen zijn van harte welkom. Eén school werkt nu al op structurele basis mee.

groentenuitgent_web_048

Het concept van de stadstuinen past ook mooi in de tijdsgeest en haakt aan bij de hype die er rond Urban Farming momenteel ontstaat. Binnen dit project pikken we echter niet in op die stroming binnen de stadslandbouw die gelooft in hightech kweken, vaak binnenshuis bijvoorbeeld met LED-lampen. Onze aanpak staat veel dichter bij wat groenten zouden moeten zijn. Geen hydrocultuur, maar in grond en met zonlicht. Bij ons gaat het om een terugkeer naar de basis, gekweekt met een beperkte ecologische voetafdruk: niet zomaar in de supermarkt kopen waar je goesting in hebt, maar dichter staan bij wat je eet. Vandaar dat we ook heel wat zogenaamde verloren groenten opnieuw doen leven, zoals rammenas, pastinaak, aardpeer en snijbieten. Maar we kweken ook gewoon sla, aardbeien, bosbessen, ajuinen, aardappel en nog veel meer.

groentenuitgent_web_034

Het project werkt ook een kruisbestuiving in de hand.
• Aan Dok Noord is de grond die we ter beschikking kregen niet meteen als ondergrond bruikbaar wegens te vervuild. Daarom planten we de groenten en kruiden in allerlei gerecupereerd materiaal, van badkuipen tot zelfgemaakte bloembakken. We verwerken ook zwerfvuil. Zo zorgen we hier een fleurige omheining door kruiden en eetbare bloemen te kweken in plastic flessen en potjes. Perfect te integreren in elk appartement-terras.
De inplanting bij vzw DOK– dat de moestuin ter beschikking stelt - resulteert in heel wat andere sociaal-culturele uitwisselingen. Zo ontstond er een samenwerking met het Gentse designers- en architectenbureau OYO (http://oyo.is/) dat instond voor de basisinrichting van de moestuin, komt er een samenwerking met het mobiele keuken-project van vzw DOK, vrijwilligers die er komen werken kunnen ondertussen hun kinderen op het DOK-strand laten spelen,...

• Aan De Boerse Poort is het concept anders. Daar gaat het om een eerder klassieke volkstuin: niet-verontreinigde grond, tussen de bomen,… Een rustige setting, waar onze doelgroepmedewerkers de hectische stad even achter zich kunnen laten.
Ook hier wordt volop geëxperimenteerd, zij het dan met mengculturen,  mulch,
vergeten groenten, spitloos tuinieren,… En ook hier zijn externen meer dan welkom.

Vrijwilligers kunnen zich melden

Het is een erg laagdrempelige manier van tuinieren: de frequentie en de hoeveelheid bepalen mensen zelf. Een eigen tuin vraagt al snel enkele uren per week en kan je, in het seizoen, geen maand verwaarlozen. Door er een gemeenschapstuin van te maken, is er geen minimumengagement vereist. Daarnaast kunnen ook mensen zonder ervaring in de moestuin komen meedoen, aangezien we vanuit GROEnTEN uit GENT begeleiding aanbieden.
Dit is één van de sterktes van GROEnTEN uit GENT.

Extra krachten om het project te dragen zijn zeker welkom. Mensen die willen helpen experimenteren met alternatieve teeltwijzen kunnen we gebruiken, creatievelingen met ideeën voor een beter wateropvangsyteem,... Er zijn sinds kort ook kippen die moeten worden verzorgd, regelmatig moet er in de moestuin water worden gegeven worden,...

Een eerste beperkte oproep leverde al snel een paar tiental vrijwilligers op. Ook extra mensen om mee te tuinieren zijn zeker welkom. Particulieren die een halve namiddag komen helpen worden beloond met een stempel. Met een volle stempelkaart verdienen ze dan een gratis groentenpakket. De rest van de oogst wordt verkocht aan enkele voedselbedelingen uit het Gentse (o.m. sociale kruidenier aan het Rabot en sociale dienst Brugse Poort) en vzw Trafiek of zal gebruikt worden voor de maaltijden van de eetkraampjes die in de zomer op de site van vzw DOK zullen staan.

PRAKTISCH

GROEnTEN uit GENT tuiniert:
- aan Dok Noord op di van 10u tot 20u00, op do van 14u tot 15u30 en elke laatste za van de maand van 9u tot 17u.
- aan de Boerse Poort (volkstuincomplex tussen de Drongensesteenweg, de Mahatma Gandhistraat, de Bourgoyen en het doortrekkersterrein). Daar vind je ons elke maandag van 9u30 tot 20u00

Even een seintje als je wenst te komen is welkom: gsmnummer Willem: 0474/878509

Meer info: http://www.facebook.com/groentenuitgent

Contactgegevens bij vragen van de pers? Neem contact op met