NIEUW PROGRAMMA
Therapeutische Gemeenschap Merelbeke

vrijdag 16 maart 2012 09:50

Weerwerk: nieuwe naam voor een sterk maatwerkbedrijf

PERSMEDEDELING 15 maart 2012

SOCIALE WERKPLAATS DE SLEUTEL WORDT WEERWERK
Nieuwe naam voor een sterk maatwerkbedrijf

Sociale Werkplaats De Sleutel verandert van naam. Als ‘Weerwerk’ zet de organisatie nog meer in op mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. Onder het motto ‘kansen geven werkt’ coacht Weerwerk hen weer naar werk.

weerwerkWaarom een nieuwe naam?
Sociale Werkplaats De Sleutel is anno 2012 meer dan de som van een sociale werkplaats en moederhuis De Sleutel. Als professioneel
maatwerkbedrijf dat in vier regio’s en drie domeinen werkt, wil Weerwerk dit beter naar de klant communiceren. Dat vraagt om een
nieuwe krachtige naam.

Waarom Weerwerk?
In de naam ‘Weerwerk’ schuilt de activiteit van de organisatie: mensen weer aan het werk brengen. Wie ‘weer werkt’, heeft even stilgestaan, maar is dankzij een goed begeleid traject weer actief aan de slag. “‘Weerwerk’ verwijst ook naar de tegenstand waarop heel wat doelgroepwerknemers botsen,” zegt Diensthoofd Guido Maertens. “Ze moeten zichzelf, gelet op hun grotere afstand tot de arbeidsmarkt, ook goed verweren. De organisatie kan hen helpen bij het weerwerk bieden.”

Zonder stigma
Weerwerk is gegroeid uit De Sleutel, een instelling van De Broeders van Liefde voor drugsverslaafden. Aan de naam ‘De Sleutel’ hangt echter een sociaal stigma, waar Weerwerk komaf wil mee maken. Maertens: “Onze doelgroepmedewerkers waren het stigma beu. Als ze vroeger met het busje van Sociale Werkplaats De Sleutel aankwamen op de werf, dacht iedereen meteen aan drugsverslaafden. Ook bij het solliciteren naar een reguliere baan, brengt ‘De Sleutel’ negatieve connotaties mee. Dankzij deze nieuwe naam zijn ze weer trots op hun werk en hun bedrijf.”

Klantgericht als modern maatwerkbedrijf
“Ook in de sociale economie moet je klantgericht durven denken,” zegt Maertens. “Sociale werkplaats is eerder een naam op maat van de doelgroep en minder op maat van de klant. Voor onze klanten willen we sterk zijn in maatwerk.” Sociale werkplaatsen worden door de decreetgever weldra omgevormd tot maatwerkbedrijven. De Vlaamse regering werkt aan een decreet om de sociaal economiesector om te hervormen in overeenkomst met de Europese regelgeving.

Weerwerk Antwerpen-Mechelen
Van Trierstraat 41A
B-2018 Antwerpen
T: 03 770 55 52
Gsm: 0496 56 45 93 (Guido Maertens)
M: info@weerwerk.net
W: www.weerwerk.net

Februari
    09:00 Praktijkseminarie: sport als middel tot inclusie ter competentie-ontwikkeling

De Sleutel kan zich dankzij een ESF-project 18 maanden focussen op de uitwerking van een geschikte methodiek om sport te hanteren in activeringstrajecten. Voor veel kansengroepen is de afstand tot de arbeidsmarkt te groot. Hierdoor vinden ze moeilijk of geen werk. Kan een individu via sport competenties verwerven waardoor zijn kansen op de arbeidsmarkt vergroten? Tijdens deze interactieve workshop combineren we theoretische en praktische inzichten met de reeds opgedane ervaringen van het ESF-project. Via stellingen discussiëren we over de zinvolheid en de waarde van sport als middel binnen deze werkcontext. We sluiten af met een case, waarbij we de inzichten direct proberen toe te passen.

We richten ons naar begeleiders en verantwoordelijken die werken rond activeringstrajecten én die op zoek zijn naar vernieuwende methodieken om competenties te trainen en te observeren.

Plaats: Uitgeverij Politeia, Keizerslaan 34, 1000 Brussel. (Op 5 minuten wandelen van station Brussel-Centraal).

Maart
    08:45 Trainingsdag Unplugged (eerste graad) te Leuven

Open Trainingsdag op 7 maart (aanvang 8u45) te Leuven met follow-up dag op 13 juni 2017

Inschrijven of vragen? mail naar preventie@desleutel.be

Kostprijs: 95 euro

09:30 Studiedag: Overleven met een olifant in huis
    STUDIEDAG SEKSUEEL TRAUMA EN MIDDELENAFHANKELIJKHEID

Plaats: PROVINCIEHUIS LEUVEN

Tijdens deze studiedag zullen een aantal sprekers het hebben over de impact van vroegkinderlijk trauma op de ontwikkeling van het brein, seksueel misbruik bij mannen, trauma verwerking en lichaamswerk en gezinstherapie als onmisbare schakel bij seksueel misbruik.
    Sprekers:  Dr. Nelleke Nicolai, Kurt Renders, Luca Littera en Hanneke Sauren.

INSCHRIJVINGEN VIA: www.dekiem.be
    Voor meer info: Daisy De Thaey, tel 09-389 66 66
    of Güler Bingöl, tel 016-46 10 18

Klik hier voor meer info