LET'S GO PillLOW
Ga naar het inschrijvingsformulier

vrijdag 16 maart 2012 00:00

Weerwerk: nieuwe naam voor een sterk maatwerkbedrijf

PERSMEDEDELING 15 maart 2012

SOCIALE WERKPLAATS DE SLEUTEL WORDT WEERWERK
Nieuwe naam voor een sterk maatwerkbedrijf

Sociale Werkplaats De Sleutel verandert van naam. Als ‘Weerwerk’ zet de organisatie nog meer in op mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. Onder het motto ‘kansen geven werkt’ coacht Weerwerk hen weer naar werk.

weerwerkWaarom een nieuwe naam?
Sociale Werkplaats De Sleutel is anno 2012 meer dan de som van een sociale werkplaats en moederhuis De Sleutel. Als professioneel
maatwerkbedrijf dat in vier regio’s en drie domeinen werkt, wil Weerwerk dit beter naar de klant communiceren. Dat vraagt om een
nieuwe krachtige naam.

Waarom Weerwerk?
In de naam ‘Weerwerk’ schuilt de activiteit van de organisatie: mensen weer aan het werk brengen. Wie ‘weer werkt’, heeft even stilgestaan, maar is dankzij een goed begeleid traject weer actief aan de slag. “‘Weerwerk’ verwijst ook naar de tegenstand waarop heel wat doelgroepwerknemers botsen,” zegt Diensthoofd Guido Maertens. “Ze moeten zichzelf, gelet op hun grotere afstand tot de arbeidsmarkt, ook goed verweren. De organisatie kan hen helpen bij het weerwerk bieden.”

Zonder stigma
Weerwerk is gegroeid uit De Sleutel, een instelling van De Broeders van Liefde voor drugsverslaafden. Aan de naam ‘De Sleutel’ hangt echter een sociaal stigma, waar Weerwerk komaf wil mee maken. Maertens: “Onze doelgroepmedewerkers waren het stigma beu. Als ze vroeger met het busje van Sociale Werkplaats De Sleutel aankwamen op de werf, dacht iedereen meteen aan drugsverslaafden. Ook bij het solliciteren naar een reguliere baan, brengt ‘De Sleutel’ negatieve connotaties mee. Dankzij deze nieuwe naam zijn ze weer trots op hun werk en hun bedrijf.”

Klantgericht als modern maatwerkbedrijf
“Ook in de sociale economie moet je klantgericht durven denken,” zegt Maertens. “Sociale werkplaats is eerder een naam op maat van de doelgroep en minder op maat van de klant. Voor onze klanten willen we sterk zijn in maatwerk.” Sociale werkplaatsen worden door de decreetgever weldra omgevormd tot maatwerkbedrijven. De Vlaamse regering werkt aan een decreet om de sociaal economiesector om te hervormen in overeenkomst met de Europese regelgeving.

Weerwerk Antwerpen-Mechelen
Van Trierstraat 41A
B-2018 Antwerpen
T: 03 770 55 52